تسمه تایم که به آن زنجیر تایم (timing chain) یا تسمه بادامک (cam belt) نیز گفته می شود، بخشی از موتور احتراق داخلی است که هماهنگ کننده ی میل بادامک و میللنگ است تا باز و بسته شدن سوپاپ های موتور (engine’s valves) در زمان مناسب در هر مرحله ورودی و خروجی انجام گیرد. تسمه تایم نوعی تسمه است که در سطح درونی خود دندانه هایی دارد . کاربرد دیگر تسمه تایم در موتور های تداخلی (interference engine) است که وظیفه آن جلوگیری از آسیب دیدن سوپاپ ها به وسیله ی پیستون است. تسمه تایم را می توان نوعی زنجیر غلتان (roller chain) به حساب آورد.
معمولا تسمه تایم برای هماهنگسازی میللنگ و میل بادامک استفاده میشود اما در برخی موتورها، برای راندن میل بادامک از چرخ دنده ها به جای تسمه تایم استفاده میشود. با استفاده از تسمه تایم بجای چرخدنده، این امکان فراهم می شود که میل بادامک در فاصلهای دورتر از میللنگ قرار گیرد. همچنین در یک موتور با چند میل بادامک، در صورت استفاده از تسمه تایم میتوان میل بادامکها را در فاصله ی دورتر از هم قرار داد. مقاومت زنجیرهای تایم از تسمه تایمها عموما بیشتر است، اگرچه تسمه تایم نسبت به چرخدنده دارای دوام کمتری است اما مزایایی مانند وزن کمتر، قیمت ارزانتر و صدای کمتر دارد.
زمانبندی تسمه تایم
زمان تعویض تسه تایم خودرو،باید از هماهنگی سوپاپ ها و جابجایی پیستون اطمینان حاصل شود چرا که در صورت عدم هماهنگی امکان ایجاد مشکل در زمان سوپاپ ها و نهایتا برخورد سوپاپ ها و پیستون ها در موتور تداخلی وجود دارد. البته این مشکل در زنجیر و چرخ دنده هم ایجاد می شود.
شکست یا پاره شدن تسمه تایم
رعایت فاصله پیسنهادی تولید کننده الزامی است زیرا در صورت رعایت نکردن این فاصله، شکست و خرابی شدید موتور (علی الخصوص موتور های تداخلی) به وجود می آید.
طراحی و ساخت تسمه تایم
عموما جنس تسمه تایم لاستیک با الیاف بسیار کششی مثل کولار یا فایبر گلاس است. عمر مورد انتظار از تسمه تایم در موتور های داغ یا موتور هایی که نشتی دارند کمتر میشود زیرا کیفیت لاستیک در دمای بالا و در تماس با روغن موتور کاهش می یابد.
در حال حاضر نوع جدیدی از تسمه تایم تولید شده است که از نیتریل بسیار اشباع شده(HSN) هستند و نسبت به دما مقاومت بیشتری دارند.