سرو موتور - servo motor

برای خرید قطعات سی ان سی کلیک کنید.

سرو موتور چیست؟

سرو موتور یکی از مدل های موتورهای الکتریکی است. سروو موتورها اینرسی (لختی) کمی دارند به همین دلیل امکان تغییر سرعت در کم ترین زمان ممکن، در آنها وجود دارد. به همین سبب است که این نوع موتورها، بیشتر از سایر موتورها کاربرد دارند. یک سیستم کنترل فیدبک وجود دارد که موقعیت دستگاه، قدرت و سرعت آن را تغییر می دهد. سیستم کنترل فیدبک (feedback) به سیستمی می گویند که با مقایسه و بررسی توابع کمیت کنترل شده و کمیت مرجع و با استفاده از اختلافشان به منظورکنترل ، رابطه ای مفروض را ما بین آن ها ایجاد می کند.

نحوه عملکرد سروو موتور

نحوه کار یک سروو موتور به سیگنال های دریافتی که از سیم کنترلی تعبیه شده در آن، به سروو موتور اعمال می گردد، بستگی دارد. هر سروو موتور، یک شفت (محور) خروجی دارد که این محور می تواند با دریافت مجموعه ای از سیگنال‌های رمزی، در یک حرکت زاویه‌ای، در موقعیت زاویه‌ای متناسب با سیگنال ورودی قرار بگیرد. در واقع سروو موتور فقط زمانی که پالس ورودی فرستاده شده به آن فعال باشد می تواند در زاویه ای منحصر به آن قرار بگیرد و وقتی پالس ورودی تغییر کرد، موقعیت زاویه ای سروو موتور نیز تغییر می کند.

انواع سروو موتور

سروو موتورها به دو دسته AC و DC تقسیم می شوند. به دلیل مزایایی مثل راندمان بالا، تعمیر و نگهداشت آسان، اندازه کوچک تر و قیمت مناسب در سروو موتور AC موردتوجه بیشتری قرار می گیرد و باعث شده موارد استفاده بیشتری نسبت به نوع DC آن دارد. سروو موتورهای DC در مواردی خاص کاربرد دارند. همینطور می توان سروو موتورها را به دو دسته معمولی و ترمزدار تقسیم کرد.

برای خرید سروموتور در برندهای مختلف سروموتور دلتا و سرو موتور استون کلیک کنید.

ویژگی سرو موتور DC

سروو موتورهای DC به انواع دیگری تقسیم می شوند که هر کدام مشخصات مخصوص به خود را دارند که عبارتند از سروو موتور تحریک ثابت، سروو موتور کنترل موازی، موتورهای سری و موتورهای سری چاکدار.

سرو موتور سری

سرو موتور سری، جریان بسیاری را از شبکه برق دریافت کرده و از گشتاور راه اندازی بالایی برخوردار است. در این نوع موتور ها، می توان از طریق جا به جا کردن قطب های سیم پیچ و ولتاژ میدان، عملکرد سرو را معکوس نمود که البته این کار، باعث کاهش بازدهی موتور می شود.

لیست محصولات سرو موتور دلتا delta را در سایت cncparts دنبال کنید.

سروو موتور سری چاکدار

در این سرو موتورها، در شرایطی که بتوان آرمیچر را از طریق یک منبع جریان ثابت تغذیه نمود، می توان یک میدان قابل کنترل ایجاد نمود و از موتور، به عنوان یک موتور با تحریک مستقل و بدون نیاز به منبع خارجی بهره گرفت.

لیست محصولات سرو موتور استون estun را در سایت cncparts دنبال کنید.

ویژگی سروو موتور AC

از سروو موتورهای AC در مواردی که سطح توان بسیار پایین است استفاده می کنند، به همین سبب است که این نوع موتورها نسبت به DC کاربرد بیشتری دارند. مزیت فنی سروو موتور AC نسبت به سروو موتور DC این است که از لحاظ سیم پیچی، محکم تر هستند و نیاز نیست دائم نگهداری شوند زیرا در آن ها به منظور کموتاسیون، جاروبکی تعبیه نشده است، به دلیل این که در اطراف آن ها عایقی وجود ندارد، قطر آرمیچر در آن ها قابل تغییر بوده و باعث شده آرمیچر این نوع موتورها، گرما را در محیط بهتر تبادل کنند.